Program szczegółowy
tematy i zagadnienia
1. Przygotowanie do rejsu, logistyka, budżet rejsu
2. Teoria żeglowania
•
wykres biegunowych prędkości jachtu i jak z niego korzystać
•
siły działające na żagiel i co z nich wynika (przechył, dryf)
•
uwzględnienie dryfu przy kursie na wiatr
3. Manewrowanie jachtem
•
manewry portowe
•
manewry awaryjne
•
wybór kursu
•
postój na mieliźnie
•
postój na kotwicy
•
dryf
•
człowiek za burtą
4. Nawigacja
•
określenie pozycji metodami tradycyjnymi (namiary, głębokości, zasięgi świateł, radar itp.)
•
sprawdzanie poprawności nawigacji elektronicznej
•
mapy papierowe i cyfrowe
•
radar i jego wykorzystanie do nawigacji
•
żegluga na wodach pływowych (sprawdzanie wysokości pływu i godziny, przejście nad mielizną, dostępność portów pływowych)
5. Nawigacja elektroniczna
•
pojęcia, skróty, mapy wektorowe i rastrowe, odczytywanie obiektów mapy wektorowej
•
podstawowe elementy obsługi systemu nawigacyjnego i chartplottera
•
planowanie trasy,
•
nawigacja w systemie elektronicznym według zaplanowanej trasy, parametry, korygowanie kursu,
•
pobieranie prognozy pogody do systemu nawigacyjnego, prezentacja danych z prognozy na mapie,
•
uwzględnienie danych z prognozy w planowanej trasie, wykres biegunowy, optymalizacja pogodowa trasy
•
korzystanie z ogólnoświatowej bazy portów, marin, kotwicowisk ActiveCaptain
•
żegluga po wodach pływowych - analiza wykresu pływu, planowanie trasy z uwzględnieniem pływów
•
żegluga po wodach pływowych cd. - analiza prądów pływowych, planowanie trasy z uwzględnieniem prądów pływowych
•
AIS - co trzeba wiedzieć? żegluga w przejściach o dużym ruchu statków, nawigacja z uwzględnieniem danych z AIS
6. Locja morska
•
oznakowanie akwenów
•
system boczny i kardynalny
•
latarnie, charakterystyki, zasięgi, sektory
•
dno morza - oznakowanie na mapach, przydatność do kotwiczenia
7. Meteorologia
•
przypomnienie podstaw meteorologii, cyrkulacja globalna, strefowa (zachodnia), powstawanie wiatru, zasady ruchu powietrza w układach
ciśnienia.
•
obliczanie prędkości i kierunku wiatru na podstawie map ciśnienia, wiatr geostroficzny i realny, wpływ tarcia,
•
planowanie rejsu przybrzeżnego na podstawie danych z WWW, dostęp do prognoz przez internet oraz Navtex
•
zadanie – wiatr na morzu, obliczenie, plan rejsu oceanicznego
•
fronty atmosferyczne, związane z nimi zachmurzenie i zjawiska oraz warunki pogodowe na nich występujące;
•
jakich warunków można spodziewać się przepływając przez front na oceanie, pełnym morzu zamkniętym, jakich na wodach przybrzeżnych
•
konwekcja, niebezpieczne zjawiska, rozpoznawanie na podstawie chmur i innych odznak widocznych z pokładu;
•
mgła i niskie chmury stratus na chłodnych morzach, wizualizacja w zdjęciach satelitarnych, wypracowywanie prawidłowych decyzji;
•
specyficzne pogody wyżowe i niżowe w różnych porach roku, przeważające sytuacje synoptyczne nad Europą i oceanem atlantyckim w ciągu roku.
Typowe pogody poszczególnych okresów ciepłego i chłodnego półrocza oraz morza zamkniętego i oceanu.
•
chmury na morzu i śródlądziu – zasady interpretacji chmur na podstawie artykułów w Jachtingu
•
zjawiska lokalne w strefie przybrzeżnej,
•
źródła informacji meteorologicznej (depesze meteorologiczne, informacje satelitarne, modele numeryczne, sposoby wizualizacji danych), pomiary
meteorologiczne na jachcie,
•
uwarunkowania dokładności prognoz numerycznych dla mórz i oceanów oraz terenów śródlądowych
•
routing meteo – założenia i sposoby realizacji, zadanie polegające na wzajemnym udzielaniu informacji drogą SMS-ową dla załóg na ocenie lub
pełnym morzu
•
praca meteorologa na dużym żaglowcu (Pogoria, Chopin)
8. Sygnalizacja, łączność, komunikacja
•
odbiór i sprawdzanie sprzętu radiowego przed rejsem (radio VHF, NAVTEX, radiopława),
•
kompletowanie przydatnej dokumentacji i pomocy radiowych,
•
przygotowywanie osłony radiowej rejsu,
•
prowadzenie łączności publicznej w języku angielskim (korespondencja ze statkami, VTS-ami i władzami portowymi),
•
elementy łączności w niebezpieczeństwie oraz łączności pilnej (praca z DSC oraz komunikaty foniczne),
•
prowadzenie łączności ostrzegawczej (informacje i komunikaty o niebezpieczeństwach nawigacyjnych),
•
zdobywanie prognoz pogody (NAVTEX, komunikaty radiowe stacji brzegowych, pozyskiwanie od napotkanych statków),
•
odwoływanie fałszywych alarmów.
9. Ćwiczenia
Podczas rejsu będzie realizowanych szereg zadań, ćwiczeń, projektów. Poniżej przykładowe:
•
projekty przejść obejmujących wyjście z portu, wejście do portu (także w nocy), przejście przez trudniejszy akwen nocą, z uwzględnieniem
warunków meteorologicznych i ew. pływow i prądów,
•
routing meteo, optymalizacja trasy,
•
rozpoznawanie świateł statków i oznakowania nawigacyjnego.
10. Wyposażenie jachtu
Jachty są wyposażone w podstawowe systemy:
•
chartplotter w kokpicie
•
komputerowy system nawigacyjny MaxSea TimeZero (zdalny dostęp) sprzężony z chartplotterem i
autopilotem
•
Navtex
•
odbiornik AIS podłączony do systemu nawigacyjnego
•
komplet map papierowych (zobacz wykaz map)
Zobacz wykaz map
ZCZC WB54
23H UTC NOV 10
WARNING ON NW OF METAREA 3
METEO-FRANCE
WARNING NR 317, TKNVMBER 2010
AT 2050 UTC.
GENERAL SYNOPSIS, TUESDAY 23
AT 12 UTC
LOW PRESSURES 997IN LIGURIAN
SEA AND NORTH OF TYRRHENIAN
SEA,
EXPECTED 1003 HPA AUTC.
LION24/06 UTCTT AT TIMES 8 NEAR
CAPE BEAR. GUSTS.
PROVEATP UTC.
NORTHWEST 8. GUSTS.
SARDAIGNE :
CONTRXP
NORTHWEST AT TIMES 8 IN
NORTH. GUSTS.
SOUTH OF CORSE :
CONTINUING TO 24/03 UTC.
WEST OR NORTHWEST 8. GUSTS.
MADDALENA :
CONTINUING TO 24/06 UTC.
WEST 8 NER STRAIT OF
BONIFACIO. GUSTS.